Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
marein
|
Geplaatst: Ma Mrt 07, 2011 7:04 pm Onderwerp: Waar gaat de geinstalleerde software heen? |
|
|
Ik kom er echt niet uit. Ik heb via Package Manager (ik gebruik Pardus 2011) diverse software geinstalleerd, maar nu kan ik het niet terug vinden. Geen idee waar het terecht komt en hoe ik het dus op kan starten. Sommige dingen vind ik wel terug via de kickoff launcher, maar heel veel dingen dus ook niet. Zelfs de zoekfunctie levert niks op.
Ik snap er echt geen barst van en ik kan nu dus ook mijn geinstalleerde programma's niet gebruiken. Kan iemand licht op dit mysterie laten schijnen?? |
|
Terug naar boven |
|
 |
marein
|
Geplaatst: Ma Mrt 07, 2011 9:38 pm Onderwerp: |
|
|
Echt niemand?
Ik loop heel internet - en mijn pc uiteraard - af te struinen, maar ik kan het gewoon echt niet vinden.
Programma's als Gimp, ClamAV, Vim etc ik heb geen flauw idee waar ze staan. Terwijl ze dus wel geintstalleerd zijn via Pisi, dus ze moeten toch ergens zijn....
Any one?? |
|
Terug naar boven |
|
 |
Rinse Crewlid
|
Geplaatst: Di Mrt 08, 2011 2:29 am Onderwerp: |
|
|
programma's die je installeert moeten gewoon in je startmenu van pardus verschijnen.
Uitzondering daarop zijn programma's die geen grafische omgeving hebben, zoals vim.
andere manier om programma's te starten is een terminal (bijv. konsole) te openen en daarin de naam van het programma te typen.
De terminal Konsole vind je ook in je startmenu, of kun je starten door op Alt F2 te drukken en dan in het tekstinvoerveld dat verschijnt konsole te typen.
Programma's nestelen zich overigens in de map /usr. De zogenaamde executables vind je in de map /usr/bin.
De opstartbestanden waaruit je startmenu is opgebouwd vind je in /usr/share/applications.
Sommige distributies schrijven hun software ook naar de map /opt.
bijv. in de map /opt/kde3/bin vind je dan de executables.
Succes, rinse _________________ Help mee om KDE 4.7 in het Nederlands of Fries te vertalen!! |
|
Terug naar boven |
|
 |
marein
|
Geplaatst: Di Mrt 08, 2011 11:50 am Onderwerp: |
|
|
Dank je wel voor de info!
Ik heb het even uitgeprobeerd met de terminal konsole en het lukt me op deze manier idd om bijv. Gimp op te starten. Maar bij Vim krijg ik de volgende tekst:
VIM - Vi IMproved
~
~ version 7.3.87
~ by Bram Moolenaar et al.
~ Modified by http://bugs.pardus.org.tr
~ Vim is open source and freely distributable
~
~ Help poor children in Uganda!
~ type :help iccf<Enter> for information
~
~ type :q<Enter> to exit
~ type :help<Enter> or <F1> for on-line help
~ type :help version7<Enter> for version info
Ik zal iig nog wel even in de mappen gaan zoeken die jij opgenoemd hebt. |
|
Terug naar boven |
|
 |
marein
|
Geplaatst: Di Mrt 08, 2011 12:05 pm Onderwerp: |
|
|
De opstartbestanden van het startmenu heb ik idd onder /usr/share/applications gevonden.
Als ik in /usr/bin kijk vind ik een hele waslijst aan icoontjes. Als ik op properties klik zie ik dat de meeste bestanden zgn. executables zijn. Wat gebeurt er als ik zo'n bestand open?
Van Clam zie ik bijv. de volgende executables: clambc, clamconf, clamdscan, clamdtop, clamscan. Welke moet ik dan hebben om ClamAV te openen, of is dit programma sowieso niet te openen omdat het een zgn. deamon is?
Van Vim heb ik in deze map ook een executable gevonden, kan ik hiermee het programma opstarten? En kan ik ook een shortcut naar het desktop maken?
Sorry voor al deze vragen, maar ik weet nog maar zo weinig van Linux af en ik wil er graag wegwijs in worden want het lijkt me een prachtig OS! |
|
Terug naar boven |
|
 |
marein
|
Geplaatst: Di Mrt 08, 2011 12:10 pm Onderwerp: |
|
|
De GUI voor ClamAV heb ik inmiddels via Pisi gevonden hoor: ClamTk!  |
|
Terug naar boven |
|
 |
Rinse Crewlid
|
Geplaatst: Di Mrt 08, 2011 12:24 pm Onderwerp: |
|
|
marein schreef: | Dank je wel voor de info!
Ik heb het even uitgeprobeerd met de terminal konsole en het lukt me op deze manier idd om bijv. Gimp op te starten. Maar bij Vim krijg ik de volgende tekst:
VIM - Vi IMproved
~
~ version 7.3.87
~ by Bram Moolenaar et al.
~ Modified by http://bugs.pardus.org.tr
~ Vim is open source and freely distributable
~
~ Help poor children in Uganda!
~ type :help iccf<Enter> for information
~
~ type :q<Enter> to exit
~ type :help<Enter> or <F1> for on-line help
~ type :help version7<Enter> for version info
|
Nou, dat is dus Vim
het is een programma zonder grafisch jasje, dus die moet je geheel met het toetsenbord bedienen door commando's in te tikken.
Typ :help om een overzicht van commando's te krijgen.
Als je Vim liever grafisch gebruikt, kijk dan eens naar het programma kwrite dat standaard bij pardus zit of zoek in pisi naar GVim. GVim is een jasje rond Vim.
wat betreft pictogrammen in /usr/bin: dat zijn allemaal programma's. Als je die aanklikt starten ze op.
Welk resultaat dat geeft verschilt per programma. Bijv.Gimp zal gewoon opstarten en enkele vensters openen, terwijl bij het aanklikken van Vim er ogenschijnlijk niets gebeurd omdat dat programma alleen in een terminal werkt. _________________ Help mee om KDE 4.7 in het Nederlands of Fries te vertalen!! |
|
Terug naar boven |
|
 |
marein
|
Geplaatst: Di Mrt 08, 2011 2:58 pm Onderwerp: |
|
|
Dank je wel, ik ben inmiddels al weer een stuk wijzer geworden!
Ik heb idd via Pisi GVim gevonden en nu werkt ' ie wel.
Weet alleen nog niet of ik er tevreden over bent...
Zoek eigenlijk een vervanging voor PSPad. Ben nu diverse programma's aan het uitproberen, waaronder o.a. Vim, Gedit, KWrite, Bluefish etc. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Rinse Crewlid
|
Geplaatst: Di Mrt 08, 2011 3:29 pm Onderwerp: |
|
|
je zou kunnen kijken naar Kate, Quanta of KDevelop. _________________ Help mee om KDE 4.7 in het Nederlands of Fries te vertalen!! |
|
Terug naar boven |
|
 |
Happy
Geregistreerd op: 12 Feb 2006 Berichten: 644 Woonplaats: /planet/tmpfs
|
Geplaatst: Wo Mrt 09, 2011 11:53 pm Onderwerp: |
|
|
mmmmmh een redelijke beginner en vim /? ik zou de wijze raad van Rinse volgen _________________ Archlinux (less = more) + wmfs-git |
|
Terug naar boven |
|
 |
marein
|
Geplaatst: Do Mrt 10, 2011 12:40 pm Onderwerp: |
|
|
Ja, Vim was niet echt mijn ding idd Hoewel ik wel de GUI heb gevonden voor Vim: GVim.
Ben nu Bluefish aan het uitproberen. Kdevelop heb ik inmiddels ook geinstalleerd.
Nog even 2 vraagjes trouwens.
Momenteel gebruik ik kde, maar ik heb mijn desktop folder kwijt gemaakt.... en ik heb dus geen idee hoe ik die terug kan krijgen. Heb nu allemaal ' losse' shortcuts op m'n desktop staan, maar dat vind ik niet echt handig, ik heb ze liever in die folder (je weet wel, dat ' doorzichtige' ding op het desktop waar je je shortcuts in kunt plaatsen. Ik heb hem dus per ongeluk gedelete).
En de 2e vraag: Hoe kan je je toetsenbordinstellingen wijzigen? Het lukt me bijv. niet meer om dit ' op de -e- te krijgen. Ik geloof dat je dat zgn. 'dode' toetsen noemt, ofzoiets? Ik heb dus geen idee hoe ik dat voor elkaar kan krijgen. Heb al in de system settings gekeken en dan keyboard, maar kan het daar niet vinden. Hoe krijg ik het dus voor elkaar dat ik de " en de ' weer op de -e- e.d. kan krijgen?
Verder ben ik trouwens zeer tevreden over Pardus! Ik vind het erg leuk dat ik steeds meer over Linux aan de weet kom en ik vind het echt erg gebruiksvriendelijk! Die pisi bijv. is echt een pracht uitvinding! Als ik beter bekend ben geworden met Linux wil ik ook zeker andere distro's uit gaan proberen. Ik geloof dat ik persuaded for life ben  |
|
Terug naar boven |
|
 |
marein
|
Geplaatst: Do Mrt 10, 2011 1:12 pm Onderwerp: |
|
|
Edit: mijn desktop folder heb ik inmiddels weer terug!
Nu alleen de toetsenbord instelling nog... |
|
Terug naar boven |
|
 |
Happy
Geregistreerd op: 12 Feb 2006 Berichten: 644 Woonplaats: /planet/tmpfs
|
Geplaatst: Do Mrt 10, 2011 8:59 pm Onderwerp: |
|
|
marein schreef: | Edit: mijn desktop folder heb ik inmiddels weer terug!
Nu alleen de toetsenbord instelling nog... |
bij de systeeminstellingen _________________ Archlinux (less = more) + wmfs-git |
|
Terug naar boven |
|
 |
Rinse Crewlid
|
Geplaatst: Vr Mrt 11, 2011 12:58 am Onderwerp: |
|
|
toetsenbord is onder systeeminstellingen, bij [hardware -> invoerapparaten].
Voeg daar onder [indelingen] een nieuwe indeling toe, met als variant [internationaal met dode toetsen].
wil je dit op de linux-manier doen, ga dan naar [geavanceerd] en ga daar naar de [samensteltoets-positie]. Vink [Menu] aan als samensteltoets.
Je hebt dan pas dode toetsen als je eerst op de menu-toets hebt gedrukt.
Dit heeft oa als voordeel dat je meer soorten speciale tekens kunt maken, zoals é¸ċ, ½, ³, ⁴, ¢, £, ß, °, ¿, €, §, ų _________________ Help mee om KDE 4.7 in het Nederlands of Fries te vertalen!! |
|
Terug naar boven |
|
 |
marein
|
Geplaatst: Wo Mrt 16, 2011 7:18 pm Onderwerp: |
|
|
Hoi Rinse,
Wederom bedankt voor je antwoord!
Ik kom zover als: systeeminstellingen, [hardware -> invoerapparaten].
Maar [indelingen], nieuwe indeling kan ik nergens vinden!
Ik zie 3 tabbladen: ' Hardware', 'Layouts' en 'Advanced'.
Onder Hardware staat: 'Numlock on KDE startup' en 'Keyboard repeat'
Layouts: 'Layout indicator', 'Switching policy' en 'Shortcuts for switching layout'
Advanced: 'Configure keyboard options' en daaronder staat dan een hele waslijst waar ik niet echt wijs uit wordt......
Edit: de ' Linux manier' heb ik inmiddels gevonden! Nu moet ik inderdaad eerst de menukey intikken voordat ik de ë é etc. kan maken. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Rinse Crewlid
|
Geplaatst: Wo Mrt 16, 2011 9:23 pm Onderwerp: |
|
|
ik denk dat je een iets oudere kde-versie hebt.
Heb je [regio en toegankelijkheid] in systeeminstellingen staan? Zo ja, dan kun je daar de toetsenbordindeling vinden. _________________ Help mee om KDE 4.7 in het Nederlands of Fries te vertalen!! |
|
Terug naar boven |
|
 |
atolboo

|
Geplaatst: Vr Mrt 18, 2011 11:50 am Onderwerp: |
|
|
En over toetsenbordindelingen en aanverwante zaken voor pardus 2011 kan je >HIER< en in >deze Wiki met plaatjes< meer vinden.  |
|
Terug naar boven |
|
 |
|