Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
perro30

|
Geplaatst: Za Okt 15, 2011 3:25 pm Onderwerp: iscan en klein printer probleem in Oneiric Ocelot |
|
|
Ik heb sinds gisteren Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot, mijn Epson SX205 werkt vreemd als printer, en de scanner geeft nu een probleem.
Voor de scanner:
Ik heb alles gecontroleerd en alles staat goed in:
/etc/sane.d/dll.d/iscanmaar
/etc/sane.d/epkowa.conf
/etc/sane.d/epson.conf
/etc/udev/rules.d/45-libsane.rules
maar zowel iscan als ook sudo iscan werken niet, het programma is slechts een keer geopend via sudo iscan, maar voor de rest noppes.
De printer:
als ik een opdracht geef, voor bijv. een zwart/wit document, krijg ik kleuren en dubbeldruk erdoor. KoverArtist en Gimp drukken ook vreemd af, er wordt direct aan het begin van de pagina begonnen i.p.v. een kleine witte inspringing.
Een iscan of Oneiric Ocelot probleem?
En hoe dit keurig op te lossen?
Hoor het graag. _________________ Linux, de grote uitvinding van de 20e eeuw en prachtig voor de toekomst |
|
Terug naar boven |
|
 |
Rinse Crewlid
|
Geplaatst: Wo Okt 19, 2011 9:28 pm Onderwerp: |
|
|
de printerinstellingen zou je kunnen nalopen op http://localhost:631
Wat iscan betreft: wat precies gaat er mis?
Start iscan, maar kan deze geen scanner vinden of start iscan helemaal niet?
Welke aanpassing heb je aangebracht in /etc/sane.d/epkowa.conf?
wat printerdriver betreft, kijk ook eens op de website van gutenprint of die een betere driver heeft.
Heb zelf ervaren bij een epson office 600 dat gutenprint betere afdrukkwaliteit gaf dan het product van epson
en waar heb je de drivers vandaan?
die van avasys, of meegeleverd bij ubuntu? _________________ Help mee om KDE 4.7 in het Nederlands of Fries te vertalen!! |
|
Terug naar boven |
|
 |
perro30

|
Geplaatst: Do Okt 20, 2011 9:47 am Onderwerp: |
|
|
iscan: moest gisterenavond laat van Avasys, waar ik ook een vraag had gesteld, ook nog het bestand esci-interpreter-perfection-v330_0.1.1-2 installeren en nu dan werkt sinds dat ogenblik eigenlijk iscan, zowel als "iscan" of "sudo iscan" en ook van het opstarticoon goed nu.
Gelukkig.
Zoals ik al zei, alles voor iscan stond al goed.
Printer staat bij http://localhost:631 goed ingesteld als EPSON Stylus SX-200.
Het printen zelf blijft wat vreemd.
Heb inderdaad gutenprint drivers, al reeds van te voren geïnstalleerd met Ubuntu.
Toch begint het printen op een A4 direct bovenaan, echt aan de rand, en wordt er dus geen mooi wit vlakje bovenaan vastgezet, zoals gebruikelijk is.
Hoe kan dat nu toch goed gewijzigd worden, is mijn vraag.
Hoor dit even graag. _________________ Linux, de grote uitvinding van de 20e eeuw en prachtig voor de toekomst |
|
Terug naar boven |
|
 |
Rinse Crewlid
|
Geplaatst: Do Okt 20, 2011 10:04 am Onderwerp: |
|
|
nou, op http://localhost:631 kun je de printer ook verder instellen.
bijv. de kleuren bijstellen, aangeven welk papierformaat je hebt, of je borderless wilt printen of dat er een rand omheen moet, etc.etc.
welke opties beschikbaar zijn hangt van de driver af: als je die van gutenprint gebruikt heb je veel meer mogelijkheden dan met de driver van epson. _________________ Help mee om KDE 4.7 in het Nederlands of Fries te vertalen!! |
|
Terug naar boven |
|
 |
perro30

|
Geplaatst: Do Okt 20, 2011 10:22 am Onderwerp: |
|
|
Hoe doe ik dat in localhost? _________________ Linux, de grote uitvinding van de 20e eeuw en prachtig voor de toekomst |
|
Terug naar boven |
|
 |
Rinse Crewlid
|
Geplaatst: Do Okt 20, 2011 11:02 am Onderwerp: |
|
|
onder [administration -> set default options]
bij mijn epson staan daar vrijwel geen opties, maar bij de gutenprintdriver wel. _________________ Help mee om KDE 4.7 in het Nederlands of Fries te vertalen!! |
|
Terug naar boven |
|
 |
perro30

|
Geplaatst: Za Okt 22, 2011 1:27 pm Onderwerp: |
|
|
Was een twee dagen weg vanwege mijn verjaardag.
Daarom nu pas antwoord.
Heb de printer zo ingesteld bij Set Default Options in localhost:631
General
Media Size: Letter
Color Model: RGB Color
Media Type: Plain Paper
Print Quality: Standard
Output Order: Reverse
Shrink Page If Necessary to Fit Borders: Shrink (print the whole page)
Zo stond deze eigenlijk al.
Nog altijd begint het printen zeer bovenaan het papier, met weinig wit vlak van boven.
Zie je wellicht waaraan zou kunnen liggen in de Options?
Bedankt vast. _________________ Linux, de grote uitvinding van de 20e eeuw en prachtig voor de toekomst |
|
Terug naar boven |
|
 |
Rinse Crewlid
|
Geplaatst: Zo Okt 23, 2011 1:57 am Onderwerp: |
|
|
mediasize is letter zie ik staan, dat moet bijv. a4 zijn.
letter is de Amerikaanse maat. _________________ Help mee om KDE 4.7 in het Nederlands of Fries te vertalen!! |
|
Terug naar boven |
|
 |
perro30

|
Geplaatst: Di Okt 25, 2011 2:19 pm Onderwerp: |
|
|
Ja bedankt Rinze, maar hij drukt nog niet echt goed af, nog steeds aan het pure begin van de A4, nog iets wijzigen wellicht in localhost? _________________ Linux, de grote uitvinding van de 20e eeuw en prachtig voor de toekomst |
|
Terug naar boven |
|
 |
Rinse Crewlid
|
Geplaatst: Di Okt 25, 2011 2:49 pm Onderwerp: |
|
|
je zou borderless printing moeten uitzetten, maar dat moet de driver wel aanbieden.
En dat doet hij kennelijk niet.
Je zou kunnen kijken of gutenprint een driver aanbiedt, die kent meer opties en wellicht ook de mogelijkheid om een rand om de afdruk te laten. _________________ Help mee om KDE 4.7 in het Nederlands of Fries te vertalen!! |
|
Terug naar boven |
|
 |
perro30

|
Geplaatst: Vr Okt 28, 2011 12:11 pm Onderwerp: |
|
|
Zou dat wellicht de instelling "crop (preserve dimensions)" kunnen zijn? _________________ Linux, de grote uitvinding van de 20e eeuw en prachtig voor de toekomst |
|
Terug naar boven |
|
 |
Rinse Crewlid
|
Geplaatst: Vr Okt 28, 2011 2:02 pm Onderwerp: |
|
|
kwestie van uitproberen
ik merk wel dat de gutenprint-drivers stabieler zijn, met die van epson maak ik bijv wel mee dat achtergronden wel geprint worden, maar de tekst niet.. _________________ Help mee om KDE 4.7 in het Nederlands of Fries te vertalen!! |
|
Terug naar boven |
|
 |
perro30

|
Geplaatst: Zo Mrt 18, 2012 11:34 am Onderwerp: |
|
|
Het effectief laatste bericht hierover, na maanden "ploeteren": het is zogenaamd "opgelost". Dat wil zeggen: op een Engelstalige site heb ik kunnen lezen dat Ubuntu Oneiric (11.10) niet zo goed omgaat met het printen van deze Epson, met exact dezelfde problemen als in dit onderwerp beschreven.
Scannen en kopiëren gaat perfect en snel, het printen: ach, de kleurdocumenten "echoën", zwart/wit begint hoe dan ook strak bovenaan met 1 - 2 mm verschil (ondanks de instellingen in localhost:631) en het printen op zich blijft op een slakkengang gaan.
Heb deze Epson nog getest in oudere Ubuntu versies (t/m 11.04) en daarin gaat het printen perfect, snel, juiste afstanden, goede kleurdocumenten enz.
Het ligt dus, ook volgens die Engelstalige site, puur aan Oneiric dit maal.
Nou ja, heb, omdat die "Epson" toch al wat ouder is, hoewel die nog goed werkt voor Windows en in elk geval t/m Ubuntu 11.04 en wellicht ook nog een andere Linux distro's, inmiddels een Canon Pixma gekocht, waarvan ik zeker weet dat die in 11.10 werkt, een bekende van mij heeft dezelfde printer, dezelfde Ubuntu versie en deze printer is keurig geconfigureerd en print perfect en snel.
Die Epson, ach, heb nog de originele Win-CD met drivers, is goed voor een echte Win-gebruiker of een andere Linux-gebruiker en voor Ubuntu t/m 11.04. _________________ Linux, de grote uitvinding van de 20e eeuw en prachtig voor de toekomst |
|
Terug naar boven |
|
 |
|