Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
perro30

|
Geplaatst: Di Apr 24, 2012 10:17 pm Onderwerp: no init found, try passing init= bootarg in Maverick 10.10 |
|
|
Ik heb al sinds een tijd Ubuntu 10.10 Netbook versie op mijn Dell Inspiron Mini 1010, is altijd goed gegaan en is eigenlijk de laatste versie die goed op deze kleine laptop draait, zo heb ik ook gelezen.
Gisteren deed het touchpad gek en de laptop sloot zichzelf af.
Nu krijg ik bij opstart
Citaat: | no init found, try passing init= bootarg |
Heb een en ander daarover gelezen, ook dat de 10.10 live CD min of meer een bug zou hebben.
Maar het is de enige live CD die goed opstart, oudere Ubuntu live versies wensen niet op te starten, dan missen ze iets, of er ontbreekt iets.
Ook de Knoppix live CD weigert dienst.
De enige die goed werkt is de Ubuntu 10.10 Netbook live CD.
Heb nu "sudo fdisk -l" gedaan en het resultaat:
Citaat: | Disk /dev/sda: 160.0 GB, 160041885696 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 19457 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Sector size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disk identifier: 0x0008b4ea
Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 * 1 19076 153219072 83 Linux
/dev/sda2 19076 19458 3068929 5 Extended
/dev/sda5 19706 19458 3068928 82 Linux swap / Solaris |
als ik nu "sudo fsck /dev/sda1" ingeef krijg ik:
Citaat: | fsck from util-linux-ng 2.17.2
e2fsck 1.41.12 (17-May-2010(
fsck.ext4: Device of resource busy tijdens openen van /dev/sda1
Bestandssysteem exclusief aangekoppeld of geopend door ander programma? |
Reboot werkt dus niet hierna, ik krijg dezelfde init fout als hierboven aangegeven.
Heb ook getracht alles te herinstalleren, maar dit loopt aan het begin al vast, d.w.z. als er wordt gevraagd dat je internetverbinding aan staat, de laptop direct verbonden is met elektriciteit en of je gelijk updates wenst te installeren en software van derden, en daar loopt het vast, de muispointer blijft draaien en draaien tot in het oneindige en het gaat niet verder.
Voor de goede orde, krijg nu binnen de niet geinstalleerde live CD, als ik de harde schijf wil openen:
Citaat: | Error:
UNABLE TO MOUNT 157 GB FILESYSTEM
A job is pending on /dev/sda1 |
Las ook nog ergens dit:
Citaat: | The message "Kernel panic: no init found. Try passing init= option to kernel" probably means the kernel can not find the root file system. Please try to modify the "root=" kernel parameter in the grub entry. Make sure that the value of the "root=" kernel parameter point to the right root-file-system device/partition. |
Is dit wellicht een oplossing, maar hoe kan ik init= option to kernel doen en dan modify the root kernel parameter in the grub entry, pointing to the right root file system device/partition? Hoe gaat dat in zijn werk in Ubuntu 10.10?
Wat is er aan de hand?
Hoor het graag, daar ik voor mijn werk zeer afhankelijk ben van deze kleine laptop. Gelukkig staan er op dit moment geen speciale documenten en zo op, die had toevallig pas al weggebrand op een data-DVD.
Bedankt voor de reacties en hulp hierbij. _________________ Linux, de grote uitvinding van de 20e eeuw en prachtig voor de toekomst |
|
Terug naar boven |
|
 |
Rinse Crewlid
|
Geplaatst: Do Apr 26, 2012 4:05 pm Onderwerp: |
|
|
op de commandoregel van grub kun je opties meegeven aan de kernel.
je kunt bijv daar intypen:
init=/bin/bash
de kernel start dan het systeem op met bash als schil.
je hebt dan zo'n beetje het meestkale systeem wat je met linux kunt krijgen, aangezien ook niet meer dan dat wordt opgestart.
Het normale systeem start op vanuit het bestand /boot/initrd.
Je kunt dus als commando meegeven:
init=/boot/initrd
vaak is /boot/initrd een symbolische koppeling naar het echte initrd-archief. Deze heeft namelijk in veel gevallen de kernelversie van Linux als extensie.
Op mijn pc bijv. verwijst /boot/initrd naar /boot/initrd-2.6.37.6-0.9-desktop
Het kan zijn dat op jouw pc de symlink /boot/initrd ontbreekt of verwijst naar een niet-bestaand initrd-archief.
als de pc wel start met de optie init=/bin/bash, ga dan met het commando cd /boot naar de map waarin initrd staat en kijk met het commando ls -l of er een initrd-archief met de kernelversie als extensie in staat en of het bestand initrd bestaat en een symlink is naar het juiste initrd-archief.
Dat kun je dan herstellen.
Mocht alles in de map /boot kloppen, dan zal de configuratie van grub zelf iets mankeren.
Start dan op met de optie init=/bin/initrd-met-kernel-extensie en stel daarna grub opnieuw in. _________________ Help mee om KDE 4.7 in het Nederlands of Fries te vertalen!! |
|
Terug naar boven |
|
 |
perro30

|
Geplaatst: Do Apr 26, 2012 6:22 pm Onderwerp: |
|
|
Bedankt Rinse.
Maar het lukt nog niet, in mijn file system staat in link naar initrd.img, maar die is 'broken', er wordt gezegd:
Citaat: | The Link "initrd.img" is Broken. Move it to Trash?
This link cannot be used, because its target "boot/initrd.img-2.6.35-22-generic" doesn't exist. |
Overigens is het vreemd, ik had al img-2.6.35-32-generic, maar als ik nu kijk in File System/Boot zie ik:
als ik dan Boot/Grub open, zie ik alleen 'grubenv' met daarin de informatie:
Citaat: | # GRUB Environment Block
################################################################################################ |
Twijfel ook een beetje of die informatie nu van File System van de live-CD komt, omdat ik natuurlijk niet in de originele 160GB schijf kom, of is dit, om 1,1GB live CD als een apart filesystem wordt gezien, naast dan ook een Generic Card, de 160GB schijf en een separaat filesystem.
Bij heropstart kom ik met initrafs in aanraking met onduidelijke help files, daarin zeker geen boot of grub aanwezig overigens.
Als ik dan ingeef init=/bin/initrd-img-2.6.35-22-generic komt dit weer terug in initrafs en het commando 'sudo' wordt helemaal niet herkend door initrafs.
init=/bin/bash en init=/boot/initrd werken evenmin.
En inmiddels, als ik de 160GB schijf wil open vanuit de live-CD krijg ik nu weer:
Citaat: | Unable to mount location
DBus error org.gtk.Private.RemoteVolumeMonitor.Failed: An operation is already pending |
Reinstall lukt dus niet, dat had je gelezen. Hoe o hoe kan ik die grub herstellen binnen de live CD?? En hoe maak ik zo'n initrd-img-2.6.35-22-generic aan, waarnaar die gebroken link verwijst? Zou dat helpen?
Hoor het graag waarvoor mijn dank. _________________ Linux, de grote uitvinding van de 20e eeuw en prachtig voor de toekomst |
|
Terug naar boven |
|
 |
Rinse Crewlid
|
Geplaatst: Do Apr 26, 2012 8:41 pm Onderwerp: |
|
|
als je vanaf de cd kijkt, dan is 'filesystem/boot' natuurlijk de boot-map van de cd zelf, niet van je installatie.
Die zou ik verwachten onder bijv. /media/hda1/boot of zoiets.
Vaak zet een live-cd een pictogram op je desktop waarmee je partities op je harde schijf kunt benaderen.
De foutmelding:
"Unable to mount location
DBus error org.gtk.Private.RemoteVolumeMonitor.Failed: An operation is already pending"
krijg je die als je op het pictogram klik op je desktop of de filemanager om de schijf te benaderen?
Zo ja, dan zou ik proberen om vanuit een terminal handmatig de harde schijf te mounten en dan benaderen.
Wat ik verder uit deze discussie begrijp is dat de live-cd automatisch de harde schijf mount.
Dat heeft als gevolg dat fsck /dev/sda1 mislukt, want dat werkt alleen op een schijf die niet gemount is. _________________ Help mee om KDE 4.7 in het Nederlands of Fries te vertalen!! |
|
Terug naar boven |
|
 |
perro30

|
Geplaatst: Do Apr 26, 2012 9:48 pm Onderwerp: |
|
|
Heb de HD gemount in de terminal, heropgestart, maar nee hoor, blijft:
Citaat: | Unable to mount 157 GB Filesystem
Kom dus gewoon niet op de interne HD, andere manieren, heropstart zonder live-cd werken niet, kom ik constant in dat onduidelijk en wat onhandelbare 'initrafs'
umount en dan mount werken beide niet naar behoren.
Weet niet hoe ik dat in de live-cd ongedaan kan maken, dat deze de HD mount.
Formatteren is ook geen optie, want:
Citaat: | Error formatting volume
Hoor graag wat dan de oplossing is, waarvoor mijn dank. _________________ Linux, de grote uitvinding van de 20e eeuw en prachtig voor de toekomst
Laatst aangepast door perro30 op Vr Apr 27, 2012 12:29 am; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
 |
Rinse Crewlid
|
Geplaatst: Vr Apr 27, 2012 12:28 am Onderwerp: |
|
|
je kunt inderdaad de schijf ook gewoon opnieuw indelen.
Als er geen belangrijke zaken op staan, dan verlies je daar verder ook niets mee.
Andere optie is een andere live-cd proberen om de schijf te benaderen.
je hebt bijv.
http://www.supergrubdisk.org/
kijk even welke grub ubuntu gebruikt, volgens mij is dat grub 2.
als je vanaf live-cd wilt partioneren: de live-cd van gparted is daar ideaal voor
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php
Verder heb je ook nog diverse live rescue systemen, zoals deze:
http://www.sysresccd.org/SystemRescueCd_Homepage _________________ Help mee om KDE 4.7 in het Nederlands of Fries te vertalen!! |
|
Terug naar boven |
|
 |
perro30

|
Geplaatst: Zo Apr 29, 2012 11:39 pm Onderwerp: |
|
|
Hartelijk bedankt Rinse,
Het is gelukkig gelukt met de SystemRescueCD, dus alles doet het weer goed op mijn Dell mini laptop.
Wens je een fijne Koninginnedag morgen.
Groet, Per _________________ Linux, de grote uitvinding van de 20e eeuw en prachtig voor de toekomst |
|
Terug naar boven |
|
 |
Tutifrutie
|
Geplaatst: Wo Mei 09, 2012 6:27 pm Onderwerp: Re: no init found, try passing init= bootarg in Maverick 10. |
|
|
perro30 schreef: | Ik heb al sinds een tijd Ubuntu 10.10 Netbook versie op mijn Dell Inspiron Mini 1010, is altijd goed gegaan en is eigenlijk de laatste versie die goed op deze kleine laptop draait, zo heb ik ook gelezen.
Bedankt voor de reacties en hulp hierbij. |
ik heb ubuntu 12.04 op een dell studio 17 laptop
draait als een tierelier |
|
Terug naar boven |
|
 |
perro30

|
Geplaatst: Wo Mei 09, 2012 6:44 pm Onderwerp: |
|
|
Ja maar dat is een andere Dell, ik heb de kleine Dell Inspiron Mini 1010 en heb ook vaker op Ubuntu sites gelezen dat voor deze kleine alleen Maverick 10.10 netbook versie de enige is die kan worden geïnstalleerd, geen hogere versie. _________________ Linux, de grote uitvinding van de 20e eeuw en prachtig voor de toekomst |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|