AllesLinux Forumindex AllesLinux
Het forum van AllesLinux.com.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

mount met root rechten uitvoeren

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    AllesLinux Forumindex -> Programmeren en Scripten
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
remi6

BerichtGeplaatst: Ma Sep 17, 2007 7:28 pm    Onderwerp: mount met root rechten uitvoeren Reageren met citaat

Hoi

Omdat ik eerst een wifi verbinding tot stand moet brengen kan ik geen mount vanuit de fstab uit laten voeren door root. Om dit op te lossen heb ik het script mount192.sh met als inhoud:

#!/bin/sh
mount -t cifs -o username=root,guest //192.168.1.1/multi-media /mnt/multi-media

met als rechten:
-rwsr-xr-r 1 root root

Nu zou ik verwachten dat daardoor dit script altijd als root wordt uitgevoerd en dat een mount dus zou functioneren. Maar als ik het script met sudo uitvoer gaat het goed maar als ik dat als normale user uitvoer krijg ik steeds een melding "mount: alleen root kan dat doen".

Wie weet wat ik fout doe?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Rinse
Crewlid

BerichtGeplaatst: Ma Sep 17, 2007 9:30 pm    Onderwerp: Re: mount met root rechten uitvoeren Reageren met citaat

remi6 schreef:

Nu zou ik verwachten dat daardoor dit script altijd als root wordt uitgevoerd

Gelukkig niet, want dat slaat een gat in je beveiliging Wink

programma's, scripts, etc worden altijd uitgevoerd onder de toegangsrechten van diegene die ze opstart, niet diegene die eigenaar ervan is.

Je kunt dat omzeilen door het SUID bit aan te zetten. SUID betekent Set User ID, en bepaalt dat het bestand onder de toegangsrechten van de eigenaar moet draaien ipv degene die het heeft opgestart.

Je kunt dat onder de eigenschappen van het bestand doen, tabblad [Toegangsrechten]
of met het commando
chmod +S mount192.sh
remi6

BerichtGeplaatst: Ma Sep 17, 2007 10:08 pm    Onderwerp: Re: mount met root rechten uitvoeren Reageren met citaat

Rinse schreef:
remi6 schreef:

Nu zou ik verwachten dat daardoor dit script altijd als root wordt uitgevoerd

Gelukkig niet, want dat slaat een gat in je beveiliging Wink

programma's, scripts, etc worden altijd uitgevoerd onder de toegangsrechten van diegene die ze opstart, niet diegene die eigenaar ervan is.

Je kunt dat omzeilen door het SUID bit aan te zetten. SUID betekent Set User ID, en bepaalt dat het bestand onder de toegangsrechten van de eigenaar moet draaien ipv degene die het heeft opgestart.

Je kunt dat onder de eigenschappen van het bestand doen, tabblad [Toegangsrechten]
of met het commando
chmod +S mount192.sh

Volgens mij is dat ook precies wat ik gedaan heb en daarom heb ik ook die s in de rechten staan (zie mijn bericht) maar toch werkt dat blijkbaar niet. Zie ik iets over het hoofd?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Rinse
Crewlid

BerichtGeplaatst: Ma Sep 17, 2007 10:19 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

andere mogelijkheid is dat mount hier niet intrapt Smile
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    AllesLinux Forumindex -> Programmeren en Scripten Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: