Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
remi6
|
Geplaatst: Ma Sep 17, 2007 7:28 pm Onderwerp: mount met root rechten uitvoeren |
|
|
Hoi
Omdat ik eerst een wifi verbinding tot stand moet brengen kan ik geen mount vanuit de fstab uit laten voeren door root. Om dit op te lossen heb ik het script mount192.sh met als inhoud:
#!/bin/sh
mount -t cifs -o username=root,guest //192.168.1.1/multi-media /mnt/multi-media
met als rechten:
-rwsr-xr-r 1 root root
Nu zou ik verwachten dat daardoor dit script altijd als root wordt uitgevoerd en dat een mount dus zou functioneren. Maar als ik het script met sudo uitvoer gaat het goed maar als ik dat als normale user uitvoer krijg ik steeds een melding "mount: alleen root kan dat doen".
Wie weet wat ik fout doe? |
|
Terug naar boven |
|
 |
Rinse Crewlid
|
Geplaatst: Ma Sep 17, 2007 9:30 pm Onderwerp: Re: mount met root rechten uitvoeren |
|
|
remi6 schreef: |
Nu zou ik verwachten dat daardoor dit script altijd als root wordt uitgevoerd |
Gelukkig niet, want dat slaat een gat in je beveiliging
programma's, scripts, etc worden altijd uitgevoerd onder de toegangsrechten van diegene die ze opstart, niet diegene die eigenaar ervan is.
Je kunt dat omzeilen door het SUID bit aan te zetten. SUID betekent Set User ID, en bepaalt dat het bestand onder de toegangsrechten van de eigenaar moet draaien ipv degene die het heeft opgestart.
Je kunt dat onder de eigenschappen van het bestand doen, tabblad [Toegangsrechten]
of met het commando
chmod +S mount192.sh _________________ Help mee om KDE 4.7 in het Nederlands of Fries te vertalen!! |
|
Terug naar boven |
|
 |
remi6
|
Geplaatst: Ma Sep 17, 2007 10:08 pm Onderwerp: Re: mount met root rechten uitvoeren |
|
|
Rinse schreef: | remi6 schreef: |
Nu zou ik verwachten dat daardoor dit script altijd als root wordt uitgevoerd |
Gelukkig niet, want dat slaat een gat in je beveiliging
programma's, scripts, etc worden altijd uitgevoerd onder de toegangsrechten van diegene die ze opstart, niet diegene die eigenaar ervan is.
Je kunt dat omzeilen door het SUID bit aan te zetten. SUID betekent Set User ID, en bepaalt dat het bestand onder de toegangsrechten van de eigenaar moet draaien ipv degene die het heeft opgestart.
Je kunt dat onder de eigenschappen van het bestand doen, tabblad [Toegangsrechten]
of met het commando
chmod +S mount192.sh |
Volgens mij is dat ook precies wat ik gedaan heb en daarom heb ik ook die s in de rechten staan (zie mijn bericht) maar toch werkt dat blijkbaar niet. Zie ik iets over het hoofd? |
|
Terug naar boven |
|
 |
Rinse Crewlid
|
Geplaatst: Ma Sep 17, 2007 10:19 pm Onderwerp: |
|
|
andere mogelijkheid is dat mount hier niet intrapt  _________________ Help mee om KDE 4.7 in het Nederlands of Fries te vertalen!! |
|
Terug naar boven |
|
 |
|