AllesLinux Forumindex AllesLinux
Het forum van AllesLinux.com.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Wat is jullie dagelijkse Distro?
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    AllesLinux Forumindex -> Linux algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Meneer Jansen

BerichtGeplaatst: Za Dec 01, 2007 4:33 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

kihid schreef:
Meneer Jansen schreef:

Ik heb verder het vermoeden dat het niet zo veel uitmaakt welke distro je gebruikt: volgens mij merk je het verschil niet zo als je gewoon altijd je eigen thema's en favoriete applicaties gebruikt...

Nou daar ben ik het niet mee eens, neem b.v. Arch daar heb je slechts 2 repository's voor nodig om up to date te blijven en nooit geen herinstall.

Neem nou Opensuse, daar heb je wel 10 repository's voor nodig om alles werkend te krijgen en constant dependentie problemen die je zelf moet aan of afvinken.

Dus de ene is wat "pittiger" om te installeren maar zeer simpel om constant de nieuwste software te draaien.

Ook interessant. Van die 3 miljoen repositories van Suse word ik inderdaad zo langzamerhand goed kriegel ja (ik weet niet meer welke repo ik kiezen moet als een applicatie door meerdere aangeboden wordt in Smart/Yast).

[welicht semi-off-topic]Is er voor Arch linux net zoveel te krijgen als voor Suse? Zoals je misschien wel weet ben ik nogal van de multimedia (MM) op mijn Linux bak. En vooral MM apps moeten, wat mij betreft, zo nieuw mogelijk zijn want hoe nieuwer hoe beter de ondersteuning van allerlei media formaten. Da's voor mij erg belangrijk, vandaar dat ik op mijn desktop MM machine geen Debian meer heb, maar op mijn oude laptop wel ("stable"!).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
pam
Crewlid

BerichtGeplaatst: Za Dec 01, 2007 5:10 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Meneer Jansen schreef:
pam schreef:
Meneer Jansen schreef:

Ik heb verder het vermoeden dat het niet zo veel uitmaakt welke distro je gebruikt: volgens mij merk je het verschil niet zo als je gewoon altijd je eigen thema's en favoriete applicaties gebruikt...

Als je alleen gewone gebruiker bent is dit zeker waar, maar als root zijnde merk je wel degelijk het verschil Wink

Interessant. Smile Noem eens een voorbeld (ik ben bijna nooit root, en als ik dat ben is het op de commandline).

Mja, in gentoo gaat bijna alles via de commandline en/of text editor, iets als yast heeft het gewoon niet.
Persoonlijk vind ik dat geweldig, omdat je vaak sneller kunt werken en dichter op je systeem zit.
Je hebt ook geen standaard dik uitgeruste desktop met software die je nooit gebruikt, dit moet je allemaal zelf bewust kiezen en opbouwen.
Verder werden repo's al genoemd, met gentoo heb je helemaal geen repo's nodig, al bestaat wel de mogelijkheid ertoe...
Software installeren gaat ook via de commandline ipv een grafisch frontendje waar je alles kunt aanvinken.
Het feit dat gentoo bijna alles vanaf source bouwt, zorgt ervoor dat je meer te kiezen hebt, maar als nadeel wordt de soms lange compileertijden genoemd.

Er zit in elk geval een hoop verschil tussen het leven van de suse admin en die van de gentoo tegenhanger Wink
Je moet doorgaans in gentoo meer van de software afweten om het behoorlijk te kunnen configureren (bijv apache, samba of postfix).
Maar als gewone gebruiker hoef je hier dus helemaal niets van te merken, mits je admin de boel zo kan inrichten dat de gebruikers happy blijven Smile
Een k3b of een thunderbird werken tenslotte op alle distro's min of meer hetzelfde.
Terug naar boven
pam
Crewlid

BerichtGeplaatst: Za Dec 01, 2007 5:17 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

kihid schreef:

Nou daar ben ik het niet mee eens, neem b.v. Arch daar heb je slechts 2 repository's voor nodig om up to date te blijven en nooit geen herinstall.

Feit is wel dat je voor een distro als arch of gentoo over wat meer probleemoplossend vermogen moet beschikken Wink
Als gentoo gebruikster vond ik arch niet lastig, alleen werd ik er niet blij van toen ik op een dag arch bootte (nog geen 2 weken na de install) en ik niet meer kon inloggen omdat arch ergens mijn / partitie helemaal vol had gespamd (dan praten we over 15GB Rolling Eyes ).
Ik denk dat als je een beginner bent, je dan redelijk met de handen in het haar zit Wink
Terug naar boven
kihid

BerichtGeplaatst: Za Dec 01, 2007 7:38 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

pam schreef:

Feit is wel dat je voor een distro als arch of gentoo over wat meer probleemoplossend vermogen moet beschikken Wink
Als gentoo gebruikster vond ik arch niet lastig, alleen werd ik er niet blij van toen ik op een dag arch bootte (nog geen 2 weken na de install) en ik niet meer kon inloggen omdat arch ergens mijn / partitie helemaal vol had gespamd (dan praten we over 15GB Rolling Eyes ).
Ik denk dat als je een beginner bent, je dan redelijk met de handen in het haar zit Wink

Oei, daar heb ik nog nooit van gehoord, maar als jij het zegt zal het wel zo zijn, hoe was dat mogelijk Pam heb je een vermoeden?

Draai nu vanaf 6-5-2006 Arch op een bakje en heb eigenlijk nauwlijks problemen gehad die ik niet zelf kon oplossen met of zonder forum.
En heb steeds vanaf toen de meest recente software, zoals je ook wel hebt ervaren denk ik.
OS: Ubuntu Jaunty & Karmic and Arch, Registered Linux User #450631
Never trust an operating system you don't have sources for.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
kihid

BerichtGeplaatst: Za Dec 01, 2007 7:46 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Meneer Jansen schreef:

[welicht semi-off-topic]Is er voor Arch linux net zoveel te krijgen als voor Suse? Zoals je misschien wel weet ben ik nogal van de multimedia (MM) op mijn Linux bak. En vooral MM apps moeten, wat mij betreft, zo nieuw mogelijk zijn want hoe nieuwer hoe beter de ondersteuning van allerlei media formaten. Da's voor mij erg belangrijk, vandaar dat ik op mijn desktop MM machine geen Debian meer heb, maar op mijn oude laptop wel ("stable"!).

Ik zou zeggen kijk even in de 2 repo's Core en Extra evt. nog AUR
Je kunt dan zien wat er voor MM apps inzitten en welke versies.

Linkje, wel even de desbetreffende repo selecteren: http://www.archlinux.org/packages/?repo=Core

P.s. de MM apps zullen wel in extra staan.
Terug naar boven
t'web
Gast

BerichtGeplaatst: Za Dec 01, 2007 7:59 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Lexie schreef:
...Moet wel bekennen dat ik nu over de grenzen van OpenSuse aan het heenkijken ben en op de andere computers experimenteer met Ubuntu (Fluxbuntu voor het oudje, Kubuntu) en Vector Linux. Wie weet komt er binnenkort verandering in distro. Maar mischien ook niet. Smile

Dan kan ik U nu al zeggen, na Vector Linux zal je moeilijk nog aan andere distro's kunnen wennen.
Gentoo=out of the box onveilig (tenzei je echt iptables uitermate kent) !
Ubuntu=te melig
OpenSuSe=een update drama
Fedora 8 = een grote stap voorwaarts
Vector Linux=no limits...try it out
Terug naar boven
pam
Crewlid

BerichtGeplaatst: Za Dec 01, 2007 8:11 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

kihid schreef:

Oei, daar heb ik nog nooit van gehoord, maar als jij het zegt zal het wel zo zijn, hoe was dat mogelijk Pam heb je een vermoeden?

Ik had destijds geen zin om het uit te zoeken, maar ik had de dag ervoor het systeem geupdate en vermoed dat er ergens iets fout is gegaan met de tijdelijke bestanden.
Er stond in elk geval nog niet veel aan software erop, dus dat was geen probleem verder.

Citaat:
Draai nu vanaf 6-5-2006 Arch op een bakje en heb eigenlijk nauwlijks problemen gehad die ik niet zelf kon oplossen met of zonder forum.

Mijn gentoo bakjes draaien ook onvermoeibaar door, de install op mijn p4 precious sinds september 2005, laptop sauron sinds januari/februari 2006 (al ben ik van plan om die install misschien tijdelijk in te ruilen voor freebsd) Smile
Precious heb ik toen alleen opnieuw geinstalleerd omdat de hd het leven liet.
Ik zal niet beweren dat ik nooit in de problemen heb gezeten, maar naarmate ik meer ervaring kreeg verdwenen de problemen.
Het blijft wel een feit dat je voor zulke distro's zo nu en dan niet te beroerd moet zijn om de handen uit de mouwen te steken (ik zou het niet anders willen Wink ).

Arch is zeker een mooie distro hoor, de enige die ik op dit moment zou overwegen als ik niet zo verslaafd zou zijn aan gentoo Mr. Green
Terug naar boven
pam
Crewlid

BerichtGeplaatst: Za Dec 01, 2007 8:19 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

t'web schreef:

Gentoo=out of the box onveilig (tenzei je echt iptables uitermate kent) !

lol, gentoo doet out-of-the-box helemaal niets Wink
Je kunt daar ook net zo goed een programma voor emergen die iptables voor je instelt, dat is niet (on)veiliger dan welke andere distro met voorgebakken firewall instellingen.
Bovendien is iptables echt niet de 'be all, end all' die sommige mensen denken, het is maar een klein onderdeel van een goede beveiliging.
Terug naar boven
t'web
Gast

BerichtGeplaatst: Za Dec 01, 2007 8:52 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

pam schreef:
...lol, gentoo doet out-of-the-box helemaal niets Wink
...

Net wat ik bedoel !!!
Terug naar boven
pam
Crewlid

BerichtGeplaatst: Za Dec 01, 2007 10:03 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Mja, als ik heel flauw ben nu, dan kan ik dus stellen dat gentoo veiliger is dan alle andere distro's, omdat er standaard niet eens een grafische interface, browser en allerlei andere software/diensten die het systeem onveilig kunnen maken aanwezig zijn...
Je netwerkverbinding werkt niet eens out-of-the-box, dus je stelling klopt gewoon niet Wink
Terug naar boven
t'web
Gast

BerichtGeplaatst: Za Dec 01, 2007 10:12 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Jij weet gewoon te weinig hoe iets werkt...that's it.
Ook zonder grafische interface kan je systeem verboden zijn met 't world wide web.
Gentoo laat alles toe/uit i.v.m. een, stage 3 zonder restricties.Die restricties moet jij zelf toevoegen of zij blijven open punt uit.
Terug naar boven
pam
Crewlid

BerichtGeplaatst: Za Dec 01, 2007 10:45 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

t'web schreef:

Oh, dat geef ik onmiddellijk toe, maar ga mij eens vertellen hoe mijn pc verbinding legt met het internet zonder werkende netwerkinterface?

Ik laat jou gewoon even zien dat je stelling helemaal nergens over gaat.
Want net zoals je zelf verantwoordelijk bent voor het inbouwen van kernel ondersteuning voor je nic, het installeren van dhcpcd enz. voordat je uberhaupt verbinding met het internet kunt leggen, ben je ook zelf verantwoordelijk voor het installeren van een firewall frontend zoals guarddog of firestarter.
Zo'n one-size-fits-all firewall die meeste distro's standaard leveren geven je misschien een fijn gevoel van schijnveiligheid, maar ik ben van mening dat je niet teveel vertrouwen moet leggen bij keuzes die voor jou gemaakt zijn.

Dat gentoo niets voor je is wil ik best geloven, alleen je beredenering is op zijn zachts gezegd een beetje vaag...

Citaat:
Gentoo laat alles toe/uit i.v.m. een, stage 3 zonder restricties.Die restricties moet jij zelf toevoegen of zij blijven open punt uit.

Dit mag je best even onderbouwen, want je installeert doorgaans mbv een live cd die overgaat op een chroot...
Wat blijft open?
Terug naar boven
boudewijn

BerichtGeplaatst: Za Dec 01, 2007 11:03 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

t'web schreef:
Ook zonder grafische interface kan je systeem verboden zijn met 't world wide web.

Ja fijn alleen dat er dan echt 0.0 draait; dingen die niet draaien zijn niet te exploiten (doh). Daarom is OpenBSD ook een veilig OS Wink
T'web: Kun je me een voorbeeldje geven van iets wat draait en open is? En wat noem jij een restrictie?

Voor je mij vertelt dat ik niet weet hoe het werkt, ik heb ingenieur voor mijn naam staan.

www.gentoo-forum.nl
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken MSN Messenger
boudewijn

BerichtGeplaatst: Za Dec 01, 2007 11:11 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

t'web schreef:

Gentoo=out of the box onveilig (tenzij je echt iptables uitermate kent) !

Pssst: in 2007 heeft iedereen al een NAT router.
Lees de RFCs eerst maar eens : Wink
rfc1631
rfc3022
rfc2663

www.gentoo-forum.nl
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken MSN Messenger
pam
Crewlid

BerichtGeplaatst: Zo Dec 02, 2007 3:16 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Draadje opgeschoond.

Niets mis met een pittige discussie, maar geen geflame meer aub!
Terug naar boven
Happy

BerichtGeplaatst: Ma Dec 10, 2007 12:15 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

YUP Pam en een beetje schade woor degenen die het beter horen te weten Mr. Green

je weet wat ze zeggen : sommigen hebben een dikke nek nodig om een groot brein te supporten Very Happy

spijtig maar waar
kihid

BerichtGeplaatst: Ma Dec 10, 2007 1:50 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ha fijn dat we weer zonder onnodig geflame verder kunnen.
Terug naar boven
timmy

BerichtGeplaatst: Do Dec 13, 2007 9:27 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik ben maar heel gewoontjes ik draai Gutsy 7.10 gnome en op mijn laptopje LinuxMint Daryna 4.0 ja ook gnome.
Niets bijzonders , maar ze lopen als een TGV.
Grtz Timmy. Very Happy
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
quick30

BerichtGeplaatst: Vr Dec 14, 2007 6:29 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik lees op de site van LinuxMint dat het een opkomende distro is gebaseerd op Ubuntu. Hoe zie jij linuxmint t.o.v. ubuntu?

ik gebruik zelf ubuntu 7.10 en die is ook al gebaseerd op debian. Tenminste dat heb ik gehoord...
http://counter.li.org. #424925
Terug naar boven
Gul Dukat

BerichtGeplaatst: Vr Dec 14, 2007 8:14 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Linux Mint, is voor een hoop mensen denk ik erg makkelijk. Aangezien Linux Mint, t.o.v. Ubuntu, er al praktisch al multimedia-codecs in heeft. dus Flash, win32-codecs, enz. Zou zeggen, download het iso-bestand eens en brand het op een cdtje en ervaar Linux Mint eens als Live-CD.

"Take me home, United Road; To the place I belong; To Old Trafford, To see United; Take me home, United Road."
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    AllesLinux Forumindex -> Linux algemeen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 2 van 6

Ga naar: