AllesLinux Forumindex AllesLinux
Het forum van AllesLinux.com.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Probleem met ALSA en snd_hda_intel

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    AllesLinux Forumindex -> Configuratie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
psychonetics

BerichtGeplaatst: Ma Jul 26, 2010 10:33 pm    Onderwerp: Probleem met ALSA en snd_hda_intel Reageren met citaat

Inmiddels ben ik alweer een tijdje de trotse bezitter van een Dell Studio 15. Heb zo ongeveer alles aan de praat gekregen onder OpenSUSE 11.2, behalve het geluid.

In eerste instantie werkte het geluid prima, behalve de twee aansluitingen voor de koptelefoon. Als je een koptelefoon aansloot, ging het gewone (speaker-)geluid uit maar hoorde je ook niks door de koptelefoon. Daarmee ging ik een beetje stoeien: ALSA uit de package manager verwijderen en de laatste versie van ALSA (van de website van ALSA) installeren. Dat werkte niet (geluid deed het wel, maar de twee jack-aansluitingen nog steeds niet), toen alles weer gedeïnstalleerd en de versie van package manager weer geïnstalleerd. Daarna deed het hele geluid het niet meer, kennelijk omdat de modules niet geladen worden (lsmod | grep -i snd geeft niks terug, daarvoor onder andere snd en snd_hda_intel). Als ik ALSA handmatig probeer te starten met rcalsasound krijg ik terug: "Starting sound driver: hda-intelFATAL: Module snd_hda_intel not found." Een paar dagen terug kreeg ik overigens nog de melding dat (onder andere) snd.ko niet gevonden kon worden, maar die melding kan ik momenteel niet reproduceren. Confused

Ik heb het vermoeden dat ik iets gedaan heb met de kernel (de meldingen die ik had kwamen het meest overeen met wat ik daarover op internet las), maar ik weet er (nog) te weinig vanaf om te weten wat ik precies gedaan heb. Nou kan ik natuurlijk SuSE 11.3 installeren, maar ik wil eigenlijk wel weten wat er gebeurd is en belangrijker, hoe ik het weer kan oplossen. Ik hoop dat enigszins duidelijk is wat ik bedoel, want het is lastig om je probleem uit te leggen als je niet precies weet wat het probleem is. Smile Mocht je nog aanvullende informatie nodig hebben, dan kan je daar uiteraard om vragen!

Edit:
Vergeten wat meer info erbij te zetten:
Versie ALSA: 1.0.21-3.2 (alsa-oss en alsa-firmware wijken overigens af in versienummer (geïnstalleerd via de package manager): 1.0.17-25.2 respectievelijk 1.0.20-3.2)
kernel versie: 2.6.31.12-0.2-desktop
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
pam
Crewlid

BerichtGeplaatst: Vr Jul 30, 2010 3:44 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Je bent niet de eerste die in de problemen komt na het stoeien met verschillende alsa versies.
Het is mogelijk dat er resten van de ene versie zijn overgebleven en dat die een conflict geven met de andere versie.
Heb je je pc al gereboot na het opnieuw installeren?

Soms kan het dmesg commando wat meer informatie geven over wat fout gaat tijdens het laden van modules.
Terug naar boven
psychonetics

BerichtGeplaatst: Za Jul 31, 2010 12:25 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedankt voor je antwoord. De laptop is al een aantal keer gereboot, maar dat heeft niks geholpen. Dmesg geeft ook geen bruikbare informatie (ik heb "dmesg | grep -i snd" en varianten daarop (zoals hda of intel) gebruikt). Als ik het commando "locate snd.ko" opgeef, wordt er ook niets gevonden (de package manager geeft wel aan dat alsa geïnstalleerd is). Ik zal er nog wel eens mee gaan stoeien, of toch SuSE 11.3 installeren. Cool

Edit:
Kan ik de resten van vorige installaties van alsa ook verwijderen op de een of andere manier? Bij het verwijderen van de handmatig geïnstalleerde versie heb ik "make uninstall" gedaan, dat is toch juist?
Terug naar boven
pam
Crewlid

BerichtGeplaatst: Za Jul 31, 2010 2:25 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Om het nog even lastiger te maken is er ook nog een in-kernel alsa, maar bij suse zou ik waarschijnlijk minder snel zelf een kernel compileren...

Bij mij geeft het locate commando dit:

Code:
rohirrim pam # locate snd.ko
/usr/src/linux-2.6.31-gentoo-r10/sound/core/snd.ko
/usr/src/linux-2.6.31-gentoo-r10/sound/core/.snd.ko.cmd
/lib64/modules/2.6.31-gentoo-r10/kernel/sound/core/snd.ko

Waarbij de onderste hit de locatie is op mijn pc van de al geinstalleerde modules, dat is meestal ergens in /lib/modules.

Make uninstall is een correcte manier om te verwijderen, al geeft het minder garantie op juiste verwijdering dan een distro specifiek pakket.
Ik zou proberen om het nog een keer via je packagemanager te installeren, als er niets gevonden kan worden is die installatie sowieso niet erg goed gelukt Wink
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    AllesLinux Forumindex -> Configuratie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: