AllesLinux Forumindex AllesLinux
Het forum van AllesLinux.com.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Nieuwe installatie: startx werkt alleen voor root

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    AllesLinux Forumindex -> Configuratie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
psychonetics

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 23, 2011 11:24 pm    Onderwerp: Nieuwe installatie: startx werkt alleen voor root Reageren met citaat

Beste linuxvrienden,

Laatst heb ik mijn systeem geupdate van OpenSuSE 11.3 naar 11.4, waarbij ik de / overschreven heb maar mijn eigen homedir /home/psychonetics heb laten staan. Nu werkt 11.4 op zich prima, ware het niet dat startx alleen werkt als deze wordt uitgevoerd door root. Voer ik startx uit onder mijn eigen gebruikersnaam, dan krijg ik de volgende melding:

Citaat:
xauth: file /home/kasper/.serverauth.2851 does not exist

Fatal server error:
Cannot move old log file "/var/log/Xorg.0.log" to "/var/log/Xorg.0.log.old"

Please consult the The X.Org Foundation support
at http://wiki.x.org
for help.

Ik krijg dus geen grafische interface voor mezelf. Lijkt me een rechtenprobleem, maar ik heb geen idee waar het aan kan liggen? Wie kan mij op weg helpen? Smile

Edit:
Voor de melding " xauth: file /home/kasper/.serverauth.2851 does not exist" heb ik de regel "xserverauthfile=$HOME/.serverauth.$$" gewijzigd naar "xserverauthfile=$XAUTHORITY" in het bestand /usr/bin/startx. Schijnt dat hij dan gebruik maakt van het oudere .Xauthority (maar je kan me alles wijs maken Wink). Blijft de melding van "Cannot move old log file (...)" over. Na het commando chmod +s /usr/bin/X11/Xorg verdween ook deze melding. Ik kan dan inloggen (zit nu op mijn eigen account) met startx, maar alleen in 'failsafe'. Start ik normaal op dan krijg ik nog steeds minutenlang een zwart scherm (Ctrl+Alt+F2 doet dan bijvoorbeeld ook niks). Probleem dus nog niet opgelost, maar misschien dat iemand nu iets beter weet wat ik fout doe?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Rinse
Crewlid

BerichtGeplaatst: Do Mrt 24, 2011 11:39 am    Onderwerp: Reageren met citaat

maak eens een testgebruiker aan en kijk of die dit probleem ook heeft.
psychonetics

BerichtGeplaatst: Do Mrt 24, 2011 11:47 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik had eerder van mijn eigen gebruikersnaam de homedir naar een nieuwe locatie verwezen om uit te sluiten dat er iets was met bijv. de map .kde/.kde4 of .Xauthority, maar dat werkte niet. Als ik een nieuwe user aanmaakt, dan werkt startx wel - maar ook alleen in failsafe modus. Eigenlijk hetzelfde als mijn gewone username dus. Als ik in normale (desktop) modus start, dan krijg ik een zwart scherm en het toetsenbord lijkt nergens op te reageren. Dit gebeurt overigens vlak nadat de wlan-kaart ingesteld wordt (weet niet of dat er iets mee te maken kan hebben?).

Maakt het ook nog uit van welke groepen de user lid is, want standaard is hij alleen lid van 'video', maar ik las ook iets over 'wheel'?
Terug naar boven
Rinse
Crewlid

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 25, 2011 1:14 am    Onderwerp: Reageren met citaat

ik ben op mijn computer met suse lid van:
uucp, dialout, video, disk, users, lp

ik begrijp dat het om een upgrade van 11.3 naar 11.4 gaat?
Misschien is een herinstallatie het overwegen waard. als je home directory op een aparte partitie staat, dan verlies je bij een herinstallatie alleen globale instellingen, zoals installatie van printers en dergelijke.
psychonetics

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 25, 2011 11:55 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Nee, het was wel echt een nieuwe installatie, maar had de home op een andere partitie staan en die dus als mountpoint gebruikt voor de nieuwe user die ik had aangemaakt. Had ook het idee dat er wellicht een bestand/map uit de vorige installatie in mijn homedir was blijven staan, die nu dingen in de war gooit. Maar daar kom ik nu een beetje op terug, aangezien het in failsafe wel werkt en ik in de normale modus niet eens tot een inlogscherm kom. En een inlogscherm zou ik dan sowieso wel moeten kunnen krijgen, toch?

Zou het iets te maken kunnen hebben met het toevoegen van de ATI repository en het uit die repo installeren van de driver voor mijn grafische kaart? Ik wilde namelijk de proprietary drivers (fglrx) van ATI installeren voor mijn Ati Mobility Radeon HD 4570, omdat ik gelezen had dat het gebruik van die module in plaats van de standaard module 'radeon' beter de fan kan aansturen en de warmte in bedwang kan houden. Dit omdat mijn fan bijna continu behoorlijk toeren maakte (irritant blazen). en de laptop laatst een aantal maal uitviel tijdens het kijken van een film (geen waarschuwing, en de laptop was behoorlijk heet). Met aticonfig kan ik nu in elk geval wel de temperatuur uitlezen, dat is al wat. Smile En binnenkort wil ik de laptop even openmaken om eventueel aanwezig stof te verwijderen en wellicht nieuwe koelpasta aan te brengen.
Terug naar boven
Rinse
Crewlid

BerichtGeplaatst: Za Mrt 26, 2011 1:06 am    Onderwerp: Reageren met citaat

ati kan inderdaad ook dwars liggen, maar daar kom je snel achter door fglrx te verwijderen Wink
psychonetics

BerichtGeplaatst: Di Mrt 29, 2011 12:41 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat antwoord had ik op zich zelf ook wel kunnen bedenken. Cool

Ik denk dat het inderdaad aan fglrx lag. Heb het opnieuw geinstalleerd (niet via package manager, maar handmatig via installer van AMD site). En het lijkt erop dat het nu wel werkt. Wel twee puntjes nog:
1) als ik in YaST onder "Hardware information" kijk (bij Display), dan lijkt het alsof er twee modules aanwezig zijn, radeon en fglrx. Radeon staat weliswaar niet op 'active', maar kan het kwaad dat die module daar staat? Is radeon mogelijk nodig voor mijn geluidskaart (R700 Audio Device [Radeon HD 4000 Series]; gebruikt nu snd_hda_intel)? Zo niet, kan ik de module radeon evt. verwijderen/blacklisten?
2) tijdens het installeren van fglrx werd volgens mij een nieuwe kernel geinstalleerd, waardoor ik nu de volgende opties in Grub heb:
Citaat:

openSUSE 11.4 - 2.6.37.1-1.2 (default)
Failsafe -- openSUSE 11.4 - 2.6.37.1-1.2 (default)
Desktop -- openSUSE 11.4 - 2.6.37.1-1.2
Failsafe -- openSUSE 11.4 - 2.6.37.1-1.2 (desktop)
windows 1
windows 2

Kan ik een van die kernels verwijderen? Heb namelijk het idee dat twee kernels hebben niet echt de bedoeling is, en vind het ook niet netjes staan (ik weet dat je die keuzes uit grub kunt verwijderen, maar de 'dubbele' kernel blijft dan wel staan)? En ik weet ook niet wat voor gevolgen dat gaat hebben? FYI: ik zit nu trouwens in de 3e (dikgedrukte) optie te computeren. Smile
Terug naar boven
Rinse
Crewlid

BerichtGeplaatst: Di Mrt 29, 2011 9:40 am    Onderwerp: Reageren met citaat

die eerste kernel zou je inderdaad kunnen verwijderen.
als die is meegekomen met fglrx en fglrx staat nog op de computer: kijk eerst even of je fglrx voor de desktop-kernel kunt installeren, terwijl je die van de andere kernel verwijdert. Anders gaat yast daarover klagen als je de eeste kernel in grub verwijdert.

radeon wordt standaard geinstalleerd door suse (ook als je geen ati hebt) en kan volgens mij verder geen kwaad, aangezien die niet geladen wordt.
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    AllesLinux Forumindex -> Configuratie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: